تعمیرات غیراصولی تجهیزات، چالشی که دندانپزشکان هرروز با آن روبهرو هستند!
اجزای تشکیلدهنده دستگاههای دندانپزشکی شامل مجموعهای از قطعات الکترونیکی، مکانیکی و یا هردو میباشد که بر اثر استفاده مداوم و بهمرور زمان و یا عدم کاربری صحیح دچار استهلاک و خرابی میشوند. به همین دلیل شرکتهای تولیدکننده ملزم به تهیه دستورالعمل استفاده کاربر (user manual) و تعمیر و نگهداری (service manual) برای دستگاهها میباشند که کاربر یا تکنسین فنی با کمک آن طبق موعد مشخص، اقدامات لازم را در خصوص نگهداری پیشگیرانه، تعویض قطعات مصرفی و سرویسهای دورهای انجام دهد. این دستورالعملها همچنین شامل اطلاعات فنی، مشخصات و نحوه کاربری دستگاه نیز میباشند.
با توجه به تنوع دستگاههای دندانپزشکی در بازار و عدم دسترسی کاربران و تکنسینها به دستورالعملهای فوق هر دستگاه، چالشها و مشکلاتی در استفاده از دستگاه و تعمیر و سرویس آن ایجاد میشود.
اكثر شرکتها بستر مناسبی برای دسترسی به دستورالعمل ها فراهم نمیکنند. ازاینرو بسیاری از مخاطبان علیرغم تجربه کاری، اطلاعات تخصصی راجب برندها و مدلهای مختلف دستگاه ندارند و همین منجر به عدم رضایت و مواجهشدن مصرفکننده با مشکلات و چالشهایی در پروسه تعمیرات میشود که برای هر دستگاه متفاوت است.
همچنین عدم وجود سیستم آموزشی متمرکز و دورههای آموزشی کاربردی در زمینه تعمیر و نگهداری تجهیزات دندانپزشکی، موجب شده است اطلاعات فنی درست و منابع کافی در اختیار کاربر قرار نگیرد و به همین دلیل بسیاری فقط بر اساس تجربه و بهصورت سنتی اقدام به انجام تعمیرات میکنند. در چنین شرایطی زمان و هزینه زیادی صرف آزمون و خطا خواهد شد که نهایتاً منجر به عدم رضایت کاربر و تکنسین از فرآیند تعمیر و نگهداری میشود.
از دیگر چالشهای این حوزه میتوان به هزینه بالای تعمیرات دستگاه بهخصوص در تجهیزات دندانپزشکی وارداتی اشاره کرد؛ بنابراین برخی ترجیح میدهند بهجای ارجاع دستگاه به شرکتهای واردکننده و درخواست تعمیر اصولی و تخصصی، از افراد متفرقه، خدمات ارزانتر دریافت کنند.
واحد خدمات پس از فروش بسیاری از شرکتها در سالهای اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز و تحریمها با افت عملکرد چشمگیری روبهرو شده است که این امر باعث کمبود قطعات یدکی و عدم ارائه خدمات درست و بهموقع میشود. ازاینرو طبیعی است کاربران از گرفتن خدمات مناسب از شرکتها ناامید شده و تمایل دارند تعمیرات خود را به تکنسینهای فعال در این حوزه بسپارند.
اما این موضوع را باید در نظر گرفت که عدم وجود دانش و تخصص کافی تکنسینها و استفاده از قطعات غیر اصلی و بیکیفیت در بسیاری از موارد باعث دوباره کاری و صرف هزینههای چند برابری برای کاربر شده است.
صرف هزینه بالاتر در بازه زمانی بیشتر باعث کاهش استهلاک و عمر طولانی تجهیزات میشود چرا که »هیچ ارزانی بیعلت نیست و هیچ گرانی بیحکمت».
با توجه به مطالب فوق، دریافت خدمات فنی تخصصی و تعمیر اصولی تجهیزات از اهمیت زیادی برخوردار است.
تیم ویستاتک پیشرو با بهره گیری از اعضای باسابقه (با بیش از یک دهه تجربه) در زمینه تعمیرات تخصصی تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، همراه همیشگی شما در ارائه خدمات فنی و مشاوره تخصصی می باشد.
برای دریافت مشاوره، تعمیر و سرویس تجهیزات دندانپزشکی با ما در تماس باشید.
نظرات شما کمک به بهبود مقالات آموزشی میکند. نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.
بدون دیدگاه